Comunicat sobre la repressió a les protestes de les treballadores del tèxtil de Bangla Desh

14/gener/2019 | Notícies

Milers de treballadores de Bangla Desh han sortit al carrer després de l’aprovació per part del Govern del país de la revisió de salaris en el sector del tèxtil. Una treballadora va resultar morta, i diverses més ferides, a causa de les bales de goma i gasos lacrimògens utilitzats per la policia.

«La Campanya Roba Neta condemna de forma enèrgica la violència que limita el dret de les treballadores a manifestar-se. Demanem al govern que aturi la violència i intimidació a obreres i sindicats, i el menyspreu a les seves demandes» afirma Ineke Zeldenrust de la Campanya Roba Neta Internacional.

Les protestes, així com la seva repressió, no han aparegut de forma espontània. Les protestes sorgeixen a partir de la crisi d’Ashulia de 2016, encara no resolta, i en general, de la mala situació en què es troba la llibertat d’associació al país. El 2016, les protestes que reclamaven una millora salarial a Ashulia van acabar amb dotzenes de fàbriques tancades durant una setmana, més de 1.500 treballadores acomiadades, més de 30 líders de sindicats arrestats i una cinquantena fugides a l’exili. Moltes representants de sindicats encara tenen sobre les esquenes acusacions pendents, el que provoca que estiguin en un risc de detenció constant.

El govern de Bangla Desh va ignorar aquestes demandes el 2016. A més. durant la revisió salarial que s’ha dut a terme al llarg d’aquest any, el govern ha decidit no fer cas a la xifra de 16.000 taka (170 euros) de salari mínim que reclamaven els sindicats. De fet, el salari mínim per a les treballadores menys qualificades s’ha situat als 8.000 taka (85 euros), només la meitat. Per a la majoria de treballadores això significa una millora nul·la comparada amb les seves condicions laborals actuals. Alhora, les empreses i fàbriques estan prenent mesures contra les treballadores per minimitzar les conseqüències que els suposaria aquest augment de salaris.

Tot i aquest clima de por i intimidació relacionat amb la ja limitada llibertat d’associació a Bangla Desh, especialment durant les eleccions que van tenir lloc el 30 de desembre, les treballadores i sindicats han repetit de forma constant el seu rebuig al procés de revisió salarial que s’estava duent a terme, i encara més des que s’ha anunciat la decisió final.

Durant aquest procés, la Campanya Roba Neta va demanar a les grans marques internacionals del tèxtil que es posicionessin a favor de les demandes de les treballadores. Algunes de les marques van expressar el seu desig que les veus de les treballadores fossin escoltades durant el procés, però cap d’elles va insistir en un salari concret. Des de l’anunci i la implementació d’aquest salari mínim insuficient, cap marca s’ha posicionat en contra ni ha pres cap mesura.

Tot i que el govern de Bangla Desh s’ha compromès de forma internacional a millorar la situació de les treballadores al país, les mesures legals que s’han pres últimament no hi han tingut res a veure ni han buscat la solució. La llibertat d’associació continua sent molt limitada, el que obstaculitza els interessos de les treballadores.

Aquestes manifestacions estan tenint lloc en un moment on tots els ulls miren a Bangla Desh, després de la controvertida victòria a les eleccions del govern actual, i amb el Tribunal Suprem a punt de decidir el futur de l’Acord de Bangla Desh, sobre la seguretat de les fàbriques tèxtils del país.

Si voleu més informació sobre el que està passant a Bangla Desh podeu trobar-la a:

El textil de Bangladesh protesta de nuevo por los bajos salarios (EuropaPress)

El Gobierno de Bangladesh cede ante los trabajadores y propone un ajuste salarial por categoría (modaes.es)

També et pot interessar